Fotograf: Björn Sandberg


För att kunna bedriva matcher i enlighet med både förbundets och våra egna krav på kvalitet och säkerhet behöver vi nu förstärka vår matchorganisation. Runt våra matcharrangemang behöver vi runt 70 funktionärer och det är ofta kämpigt att fylla dessa platser. Är du intresserad av att stötta upp kring någon av nedan positioner och bli del av ett härligt gäng?

För våra arrangemang kring Herr A-lag söker vi följande:

  • Värdinna/värd Boxen
    Boxen är vår s.k. VIP-lokal; placerad högst upp i Södra Läktaren. Boxen används då och då av våra partners innan match samt för kaffeservering i halvlek. Här behöver vi någon som hjälper till att ställa i ordning innan match, duka fram och av, se till att det är trivsamt och fint under match och helt enkelt ta hand om gästerna på ett bra sätt.
  • Värdinna/värd Serveringstält
    Serveringstältet är vår nyaste yta på Vångavallen. Runt detta område behöver vi någon som håller ett extra öga på att allt flyter på som det ska. I denna position ingår det att hålla ordning, plocka undan sopor och ev matrester, vara en extra hand till matpersonalen, se till att våra gäster trivs och har det bra.
  • Medieansvarig
    Som medieansvarig hjälper du de journalister som är på plats under matcherna. I den här positionen ingår att anvisa dem till rätt plats (medieläktaren) innan matchstart, se till att de får rätt ackreditering och eventuella fotovästar. Under matchen håller du dig i närheten och ser till att det finns kaffe, dryck och annat tillgängligt. Efter matchen är du journalisterna behjälpliga om de vill intervjua någon ur lagen; vilket sker i vårt medierum. Notera: Du kommer aldrig uttala dig för journalister – detta är enbart en koordinatorroll.
  • Ansvarig ackrediteringsgrind
    Via vår ackrediteringsgrind passerar samtliga funktionärer, både våra egna och de som förbundet utser samt bortalagets organisation. Detta är alltså ett ställe där det händer mycket timmarna innan match och det är en hel del att hålla ordning på. Här behöver vi någon som är stresstålig, ordningsam och som har lite skinn på näsan.
  • Fixare till arenan och innerplan
    Innan våra matcher måste vi säkerställa att innerplan och arenan i stort ser ut som den ska. Det kan handla om att se till att partnerreklam ser OK ut, att alla flaggor är hela, att områden som ska ”pyntas” inför match ser fina ut. Helt enkelt lite av varje. Kan vara småsaker som behöver lagas, generella mindre förbättringar och liknande, så helt enkelt en extra handyman!

För våra arrangemang kring Akademi- och Ungdomslagen söker vi följande:

  • Kioskansvarig
    Idag har vi praktiskt taget aldrig våra kiosker öppna under dessa matcher, vilket vi tycker är väldigt synd. Har vi någon i vår organisation som vill ta sig an detta? Beställning av varor sköts via ordinarie matchorganisation, och du kommer ha huvudsaklig kontakt där inför matcherna. Det som behövs är någon som sköter bemanning och att ställa i ordning innan och efter match.

För våra arrangemang kring Dam A-lag söker vi följande:

  • Speaker
    Vi vill gärna skapa en ännu bättre inramning till våra dammatcher och därför söker vi med ljus och lykta efter en engagerad speaker. Uppdraget som speaker på dessa matcher är betydligt lättare än för herrmatcherna, då vi inte har samma krav på information från förbundet. I huvudsak sköter du musiken under uppvärmningen, presenterar lagen, hanterar resultattavlan, presenterar byten under match samt levererar slutresultatet. Sportorganisationen för Dam-laget finns alltid på plats och ger dig den info du behöver.
  • Kassa/Inträde
    Vi behöver ibland avlösning och ersättare i kassan till våra dam-matcher. Detta är en lättsam och trevlig roll där du är vårt första ansikte utåt i samband med match. Passar perfekt om du är glad och social!

Generellt till vår organisation behöver vi följande:

  • Skribent
    Är du intresserad av fotboll och kan skriva bra? Vi behöver alltid skribenter till föreningen, för att rapportera från matcher och annat. Denna roll kan även komma att arbeta med våra övriga lag och arrangemang om allt stämmer.
  • Allmän hjälp
    Generellt är vi helt för få och tyvärr drabbas vår organisation allt för ofta av sena avhopp på olika poster. Vi behöver därför bygga upp en pool av människor som kan rycka in där det behövs; kanske som grindvakt, kioskpersonal, publikvärd eller för att scanna biljetter vid inträde. Är det du?

Notera att allt är på ideell basis. Du kommer såklart bli upplärd, och du binder inte upp dig på något sätt. Syftet är att vi ska bli fler för att kunna dela på uppgifterna.

Tveka inte att höra av dig till Lotta Fjällström för mer info!


Skribent: Lotta Fjällström
Publicerad: 2022-06-03
Kategori: Marknad