Fotograf: Emanuel Ragnar

Sedan oktober månad är Hans Torsmar Försäljnings- och evenemangsansvarig i Trelleborgs FF. Siktet har länge varit inställt på säsongsstarten 2020, men trots åtta månader som anställd väntar Torsmar fortfarande på att få uppleva en säsongsstart i sin nya klubb.

- Nu vill man att det ska dra igång, det är lite som att gå och trampa i en tjock grekisk yoghurt, man kan inte ta full action på någonting, säger Hans Torsmar.

Coronapandemins påverkan på samhället är svår att beskriva med ord, och fotbollen har inte varit något undantag. Trelleborgs FF har liksom övriga föreningar i Fotbollssverige permitterat personalen i syfte att sänka kostnaderna, vilket även drabbat Hans Torsmar. För närvarande arbetar han bara 40 procent i veckan, vilket innebär att han har svårt att få arbetstiden att räcka till.

- Det är jättesvårt, det blir en extrem prioritering för mig, berättar Hans Torsmar. Det är jättemycket att göra, och då får man sätta en prioslista utifrån vad som är viktigast. Mycket har då handlat om hur vi kan få nya intäkter på denna resa.

En del i arbetet med att skapa intäkter har varit att utöka antalet medlemmar i föreningen, en annan del har varit att utveckla webbshopen. Båda arbetena har så här långt genomförts med god framgång. Antalet stödmedlemmar (medlemmar som inte arbetar aktivt i föreningen) har dubblerats sedan ifjol, och försäljningen i nylanserade shopen har gått bättre de senaste två månaderna än vad den gjorde på tolv månader ifjol.

- Det känns fantastiskt roligt, konstaterar Torsmar. Det finns även folk som swishat in pengar som bidrag, men vi vill ju gärna att man ska vara medlem. Vi tycker det är viktigt att man ger något tillbaka, vilket är anledningen till att vi utvecklat medlemserbjudandena. Tillsammans är vi TFF, är ett motto som jag arbetar efter.

I skrivande stund är det oklart när Superettan kan inledas, men Folkhälsomyndigheten har lovat att snart ge besked kring när serierna får starta. Fotbollens förhoppning är så klart att serien kan starta under kommande månad, även om det mest sannolikhet blir utan publik.

- Det är tufft, det är jättetuff, säger Torsmar. Jag tror rent personligen att folk har sånt behov av att se fotboll just nu, att man inte bryr sig om ifall det är live eller via teven, man är svältfödd på fotboll. Så i början kommer nog folk tycka det är skönt att det sänds livefotboll på teve, men efter ett tag vill folk komma och känna doften av nyklippt gräs, stå i solen på Vångavallen och höra när det skriks och smälls.

Hur har det personligen känts för dig i denna speciella tid?
- I början var det väldigt frustrerande med alla frågetecken och all ovisshet, sen får jag ändå säga att det kanske har varit bra på något vis. Jag har fått lära känna föreningen, byggt på mig mer kunskap kring vad som krävs och fått mer kött på benen.

- Vi har hela tiden jobbat för att hitta lösningar på det vi kan påverka, fortsätter Torsmar. Vi har rensat upp och städat upp, och det känns som att vi står väldigt starkt som organisation på grund av detta. Detta har nog gjort att vi har fått sätta oss ner och organisera och reflektera på ett annat sätt.

Coronavirusets utbrott tvingade TFF att flytta fram den årliga näringslivsmässan som skulle ha ägt rum nu i maj och likaså har karriärdagarna blivit uppskjutna. Nätverksträffarna har dock kunnat hållas, om än under anpassade former. Ett morgonevent hölls utomhus på golfklubben, och ett lunchevent hölls utomhus på Vångavallen. Båda så klart med social distans och ett maxantal om 50 personer.

- Det har varit väldigt uppskattade event utomhus. Vi har försökt att hålla nätverksgrytan kokande. Vi har en skyldighet gentemot dem som gått med. Det är kanske inte alla som ger pengar för att de har ett stort blått hjärta, utan mer för att de vet att vi har ett bra nätverk.

Hans Torsmar säger att det av förklarliga skäl har blivit mycket svårare att träffa samarbetspartners under rådande omständigheter. En stor del av försäljningen hann påbörjas innan coronan bröt ut, men så som läget är nu är det klart svårare att få nya partners att skjuta till pengar samtidigt som man inte gärna möts i verkliga livet. Torsmar menar dock att man ständigt söker lösningar för att göra det bästa av situationen.

- Vi har försökt visa att vi inte bara lägger oss ner och tycker synd om oss själva, utan vi vill ge tillbaka till de investeringar befintliga partners gjort i föreningen. Vi har faktiskt haft företag som tillkommit efter coronan bröt ut. Det känns starkt, det är en bekräftelse på att varumärket när det gäller vårt nätverk är oerhört starkt.

Längtan efter att sparka igång fotbollen blir större för varje dag som går. Förhoppningsvis fortsätter smittspridningen i samhället att minska så att Folkhälsomyndigheten kan lätta på sina restriktioner.

- Även om vi gör aktiviteter så är där något som saknas, och det är fotbollen. Det är den produkten vi har att sälja. Jag tror allting kommer lätta betydligt mer om vi får ett datum. Det kommer bli som en stor tung sten som faller från bröstet, där man känner att äntligen kan vi göra det som vi är anställda för att göra, avslutar Hans Torsmar.


Skribent: Jacob Cronhag
Publicerad: 26 maj, 2020
Kategori: A-lag